fbpx

FALTEN PROFESSORS D’ESQUÍ?

Publicado el por

Falten professors d’esquí?

Oriol Porcel/Diari de la Neu 08/02/2022

He llegit i rellegit aquest article diverses vegades –tinc un interès personal, professional i passional per aquest tema- i les explicacions que donen els responsables de les Escoles entrevistades no les acabo de veure clares. La veritat em sembla una anàlisi molt superficial de la situació i d’una mica de manca de rigor de què està passant en el món de l’esquí.

Port Aine,professora esqui,alumne
Autor/a: Escola Cims del Pallars

Partim de la base que tot el món de l’esquí està canviant molt des de fa uns anys, tot, les instal·lacions, les pistes, l’organització de les estacions, la demanda del consumidor, etc.. i tinc la sensació que –en general i sempre des d’una visió perifèrica- les Escoles d’Esquí segueixen bastant en uns patrons diguem-ne “poc evolucionats”.

El problema de la manca de professors no és que no n’hi hagi suficients, el que passa és que molts TD1 o TD2 han deixat la professió perquè no s’hi guanyen la vida. Així de senzill. Si veus que no pots treballar un mínim d’hores, si ningú et garanteix un mínim d’ingressos dignes per a viure, si a més veus que és difícil trobar habitatge al peu d’una Estació perquè els preus són descaradament elevats i a més no volen llogar per temporada o anys complerts perquè al propietari li és més rendible llogar per vacances i caps de setmana, no ajuda gens que vulguis fer d’axó una professió.

professors-la-molina
Professors d’esquí de La Molina durant el confinament local dels pobles de la Cerdanya el gener de 2021 (Foto: ACN)

També cal dir que a part del problema de l’habitatge, cal sumar-hi en la majoria de casos que el professor s’ha de pagar el forfet de temporada, l’uniforme i el material. Alguna altra feina l’empresa no et proporciona el vestit de treball i les eines necessàries per a treballar?

Hem passat d’un sistema d’escoles “monopoli” a un sistema “empresarial pur”, on lògicament l’objectiu de l’empresa és guanyar diners i, com pots guanyar diners si no tens uns ingressos estables i continuats? Certament, és molt difícil i el professional se’n ressent.

Diu l’article publicat que “a una Escola petita li costa aconseguir professors malgrat que tingui un nivell alt de treball“. No us sembla que això és una mica contradictori? Com a professional el que vol un professor és fer el màxim d’hores de classe possibles, ja que això li garanteix els seus ingressos que necessita per a viure. En principi li hauria de ser igual si l’estació és gran o petita, si té molta feina, la mida de l’Escola importa poc. Jo hi veig una mica de contradicció.

masella-telecadira-snowboard-professors
Professors d’esquí de Masella i escoal Edelweis en una jornada de la passada temporada (Foto: IST)

Una afirmació d’una altra Escola és que “els professors canvien d’Escola en funció de les condicions laborals“. És a dir si hi ha una altra escola que els hi paga millor per fer la mateixa feina, doncs canvien d’escola i això és natural i humà que passi. Evidentment que si una Escola, per la seva organització, treballa majoritàriament amb Clubs, podrà garantir més feina al professor que no pas aquella altra que viu de les classes que entren directament. Tornem al sistema “empresarial”, si busques feina potser en trobaràs. Si esperes que la feina vingui sola, sempre estaràs en pitjors condicions. De totes maneres això del treball amb Clubs perdoneu que us digui que és una mica d’engany, ja que els clubs donen feina les vacances i caps de setmana (excepcions a part), i d’això també és difícil de viure-hi. Si no pots treballar cada dia de la setmana és difícil treure un sou digne.

Recórrer a la contractació de professors estrangers (sud-americans) que fan les dues temporades pensant que això soluciona el problema, és un gran engany (mireu exemples d’altres països que ho fan i tenen bastants problemes), perquè és donar feina a uns –que potser es conformaran amb menys sou d’entrada, però que després reclamaran com tothom per poder viure- per treure la feina a d’altres. No és un qüestió de si són nacionals o estrangers, és un problema de llocs de treball.

esqui-nens-monitor-professor-vall-de-nuria

Diu l’article que hi ha Escoles que tenen “professors en pràctiques” i que aquestes no són remunerades (la llei ho permet, però no obliga). És natural que facin les pràctiques en una Escola perquè estan obligats a fer-les, tanmateix a la mínima marxen tan aviat com poden. Normal.

Treballar en una Escola més gran no es garantia de treballar més. El que he llegit a l’article original que els professors busquen anar a Escoles més grans que els hi garantissin més feina, és una veritat relativa. En principi a molta gent els hi agradaria treballar en una gran empresa perquè aparentment té més avantatges. Tanmateix és sabut que això no sempre és així. Com a qualsevol altre lloc, fer feina en una empresa gran té també inconvenients importants. La feina és igual a tot arreu.

Jo crec que no és veritat que no hi hagi professors, n’hi ha i molts (i bons). El que hi ha és una oferta molt (massa?) gran d’Escoles i això porta a dues conseqüències; hi ha molta rotació de professors entre Escoles –ja s’esmenta a l’article original-, ja que tothom busca una oferta de feina millor, i la segona és que les Escoles els hi queden moltes hores buides que no poden omplir d’alumnes i, per tant, el professor no pot treballar totes les hores que voldria.

Només a títol d’exemple a l’IES de Poble de Segur aquesta temporada haurà fet tres convocatòries de TD1 i l’ETEVA (Vall d’Aran) dues més. Això només aquests dos centres de formació. Podem fer una extrapolació del que passa a tot el país? Creieu que falten professors?

Actualment, hi ha canvis en la pràctica dels esports de neu com esmentava al principi de l’article; jo tinc la sensació que els esquiadors contracten actualment menys classes d’esquí que abans. Per què? Dons per diverses raons:

Primera: Segurament el fet que sigui (o sembli que és) més fàcil esquiar amb el material actual (càrving), fa que es cregui que un professor no és tan necessari com ho era fa uns anys.

Segona: Tinc la sensació (insisteixo que les meves opinions són això, opinions i no dades contrastades) que el nombre d’esquiadors està baixant a casa nostra, és a dir hi ha menys gent que comença a esquiar ara que fa uns anys i lògicament els debutants són el principal client de l’Escola d’Esquí.

Tercera: Des de l’Administració no es fa un programa de promoció de l’esquí escolar com s’havia fet anys enrere i, per tant, el nombre d’escoles que van a esquiar ha disminuït, i aquestes eren les que nodrien de classes els dies feiners, ja que en el nostre país no hi ha les vacances escolars de febrer que hi ha a tot Europa i que crea una consciència col·lectiva de repartiment de vacances en lloc de concentració a l’agost.

Quarta: Penso que en molts casos les Escoles d’Esquí haurien de canviar una mica el seu sistema i fer-se “més comercials” per a captar més alumnes. Imagino que qualsevol escola de qualsevol especialitat (idiomes, mecànica, dibuix…) es deu preocupar de buscar alumnes interessats en el seu ensenyament i així pot donar feina més o menys estable als seus professors contractats. Pel que conec moltes Escoles d’esquí estan a l’espera que els alumnes vinguin a buscar-los. Les Escoles que d’una forma o altra es mouen, tenen millors resultats. Segueix sense haver-hi un relleu generacional en la direcció de les Escoles i per això els hi costa adaptar-se als nous temps i noves tecnologies.

I quinta: (i potser la més important) no hi ha cultura d’aprenentatge i perfeccionament de l’esquí i no es valora prou la feina dels tècnics esportius (és igual que siguin d’esquí o guies de muntanya o barrancs…). Doneu una ullada del que passa a altres països i veureu quina diferència hi ha.

Una Escola d’Esquí no pot viure de treballar els caps de setmana i les vacances de Nadal (Setmana Santa quasi ja no compta) i organitzar-se amb una petita plantilla de professors “fixes” i una quantitat enorme de professors “eventuals o de cap de setmana”. Això no és rendible per a ningú i com ja hem dit, si un treball no et permet viure, l’abandones i canvies de feina.

Deja un comentario

quince + uno =